کسب و کار

معنی و مفهوم شفافیت در سازمانها

شفافیت در سازمانها

معنی و مفهوم شفافیت در سازمانها

می‌گویند یکی از رموز موفقیت در زندگی این است که در زمان مناسب، در مکان مناسب باشید! اگرچه جبرهای سنگینِ خواسته و ناخواسته‌ای خودشان را به این حضور تحمیل می‌کنند با این حال می‌توان تا حدود زیادی این «زمان و مکان مناسب» را به یک اصل تبدیل کرد و به آن پای‌بند بود. شاید در نگاه اول زمان و مکان بیان‌گر زمان یا یک موقعیت جغرافیایی باشد اما این دو از اصول مهم شفافیت هستند. شفافیت از مفاهیم و مصادیقی است که این‌روزها به‌واسطه استفاده مکرر رسانه‌ها زیاد شنیده و استفاده می‌شود. در این جستار نگاهی داریم به مفهوم شفافیت، معنی آن، اشاره‌ای به انواع و مهمترین کاربردهای آن در سازمان‌ها و در نهایت هم معرفی یک ابزار کارآمد سازمانی.

تعریف واژه شفافیت و متداولترین مفاهیم مرتبط با شفافیت آن

برای واژه شفافیت معانی مختلفی از جمله: زلالی، درخشندگی، وضوح، تابانی و نازکی ذکر شده است. طبیعی است وقتی از واژه شفافیت برای یک بطری شیشه‌ای استفاده می‌شود تنها هدف بیان یک ویژگی به کمک صفت شفافیت برای موصوفی به نام بطری است. از واژه شفافیت در سیاق‌های مختلفِ اجتماعی، سیاسی و مدیریتی مفاهیم زیادتر و پیچیده‌تری مورد نظر است. اگر شفافیت را همانند نزدیکترین تعریف لغوی خودش یعنی «نور» و روشنایی در نظر بگیریم، عدم وجود چیزی به‌نام شفافیت منجر ایجاد تاریکی، سیاهی و ابهام می‌شود. تاریکی و ابهام یکی از بسترهای مهم ایجاد فساد، اختلاف، تعارض و سایر عوامل منفی موثر در هر مجموعه‌ای است.

در اینجا اشاره‌ای کلی و سریع به متداول‌ترین و پرکاربردترین مفاهیم شفافیت در ادبیات رسانه و محافل عمومی می‌پردازیم. بدیهی است که هر کدام از این موارد می‌تواند شامل جزئیات، روش‌ها و انواع رویکردها باشد که از زمان و هدف این جستار خارج است. بنابر این ذکر این موارد صرفا با هدف آشنایی با مفاهمی کلی پیرامون موضوع شفافیت بوده و برای بهتر درک شدن اهمیت آن ذکر می‌شود.

شفافیت در امور دولتی و اداره امور عمومی

در این رویکرد؛ شفافیت به معنای افشای و در دسترس بودن اطلاعات مرتبط با امور دولتی و اداری است. این شامل انتشار اطلاعات مالی، تصمیمات، قراردادها، و برخی  سیاست‌های غیرمحرمانه می‌شود تا مردم بتوانند عملکرد دولت و ادارات را مشاهده و نظارت کنند. رسانه‌ها به دلیل نیاز به تأمین خوراک و محتوای خبری به‌شدت علاقه‌مند به خروجی این مدل از شفافیت‌ها هستند. دولت‌ها نیز قبلا و صرفا از طریق رسانه‌های پرطرفدار و اختصاصی خود با اعلام مستندات عملکردهای خود سعی در قرار گرفتن در مسیر شفافیت داشتند. با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات دولت‌ها و سازمان‌های وابسته با ایجاد سامانه‌هایی این امکان را به عموم مردم می‌دهند که بتوانند به‌صورت جزئی‌تری اطلاعات مورد نیاز خود در هر زمینه را جستجو و استخراج کنند. دسترسی سریع و آسان به اطلاعات تنها یکی از ویژگی‌های ساختارهای مبتنی بر شفافیت است.

شفافیت در کسب و کار و تجارت

 در محیط تجاری، شفافیت به معنای افشای اطلاعات مرتبط با عملکردهای مالی، روابط با مشتریان، تصمیمات مدیریتی و سیاست‌های شرکت یا تجارت است. این ارائه درستِ اطلاعاتِ درست، کمک می‌کند تا مشتریان و سهامداران بتوانند بهتر درک کنند که شرکت یا مجموعه تجاری شما در چه شرایطی است و چگونه اداره می‌شود. عدم شفافیت در ارائه اطلاعات – حتی زمانی که همه‌چیز خوب و عالی به نظر می‌رسد – نوعی ابهام و نگرانی در بین سایرین ایجاد کرده و زمینه ایجاد حدس‌ و گمان‌های منفی، قضاوت و تعارض را ایجاد کرده و باعث از بین رفتن انگیزه‌های مثبت و سازنده می‌شود.

ارائه شفافِ اطلاعات تنها متخص کسب‌وکارها و تجارت‌های مختلف نیست. گروه‌های بزرگ اجتماعی، سازمان‌های غیرانتفاعی و انجمن‌های مدنی نیز باید چارچوب‌های شفاف‌سازی اطلاعات و مستندات خود را داشته باشند. این شیوه کمک می‌کند تا اعضای جامعه بتوانند اعتماد به این گروه‌ها را بیشتر کنند و بدانند که گروه‌ها به چه منظوری منابع خود را مدیریت و هزینه می‌کنند.

در محیط‌های کاری صرف نظر از ابعاد و سطح کسب‌وکار، شفافیت بیشتر شامل اطلاع‌رسانی صحیح عمومی در ارتباط با شرایط استخدامی، حقوق و مزایا، فرصت‌های شغلی و سیاست‌های کلی شرکتی یا سازمانی است. این امر به کارکنان اطمینان می‌دهد که شرایط کاری و مالی در سازمان به نحو عادلانه و معقولی تنظیم شده است. اگرچه برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های به‌دلیلی رقابت‌‌های منفی رقبا برای جذب نیرو یا جاسوسی صنعتی و اداری ناچار هستند که برخی از جزئیات این اطلاعات را نزد خود محرمانه نگه دارند. شفافیت در کسب و کار و سازمان‌ها یکی از عواملی اصلی است که به ارتقاء کارایی، اعتماد عمومی، و مدیریت بهتر منابع منجر می‌شود.

مصدایق مهم شفافیت در سازمان‌ها و شرکت‌ها

وقتی از شفافیت در سازمان‌ها و شرکت‌ها صحبت می‌شود اهمیت زیادی دارد که این شفافیت در چه بخش‌های و به چه صورت است در واقع مصادیق و ساختار آن چگونه باید باشد. مهمترین وجه شفافیت هر شرکت و سازمان نقطه‌ای است که هدف اصلی آن سازمان در آن تعریف شده است. با توجه به این موضوع که هدف نهایی کسب‌ و کار و تجارت سودآوری است، دستاوردهای مالی می‌تواند اولین و مهمترین بخش برای شفاف کردن آن باشد. شفافیت مالی به افشای اطلاعات مالی دقیق و جامع می‌پردازد. این اطلاعات شامل صورت‌های مالی، گزارش‌های مالی، میزان سود و زیان، سرمایه‌گذاری‌ها و بدهی‌ها می‌شود. انتشار اطلاعات مالی صحیح و به موقع به مشتریان، سهامداران، و نهایتاً عموم کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کسب و کار به صورت مالی پایدار و قابل اطمینان عمل می‌کند.

پی‌نوشت: این مطلب در حال تکمیل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *