تیکی تاکای خلاقیت, خلاقیت و نوآوری, کسب و کار

تیکی تاکای خلاقیت (8) – نگاه طنزآلود

این پست در ادامه پست های قبلی با عنوان “۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار” است. پست هایی که برداشت آزادی است از این کتاب.
وجه تسمیه این تغییرنام، همراهی دوست عزیز و خلاق بنده آقای سیدعلیرضا کاشی‌زاد است که بعد از انتشار پست‌های قبلی نسخه تریزی آن را منتشر می‌کردند و پیشنهاد دادند تا این مطلب به صورت دنباله‌دار و پشت‌سرهم منتشر شود و این عنوان را انتخاب کردند.
پیشنهاد می‌کنم حتما بعد از این مطالب نسخه تریزی آن را مطالعه کنید.

معمولاً طنزنویس ها و کاریکاتورها با مبالغه نسبت به ایرادها و مشکلات در نوشته‌ها و طراحی‌هایشان آن‌ها را برای خواننده یا بیننده‌ها خوشمزه می‌کنند . به‌طوری که مخاطب به محض برخورد با آن احساس خوبی دارد نه احساس بد.عموما‌ً در مسائل و مشکلات که قابل حل نیستند، جو نامناسب و سختی برقرار می‌شود و همین حس و انرژی منفی مانع حل درست و پیدا کردن راه‌حل های خلاقانه می‌شود .

تکنیک شماره ۸ می گوید نقاط غیرعادی مسأله را بزرگ ( آنقدر بزرگ ) و یا بالعکس کوچک کنیم تا کاملاً غیرعادی به نظر برسد و این تفاوت مشهود و مسخره باشد. همین شکاف باعث جرقه‌زدن راه‌حل‌های خلاقانه در ذهن می‌شود . بزرگ شدن مسأله کاملاً باعث تفکر بزرگ‌تر در خصوص آن مسأله و نگاه جامع تر خواهدشد. هم‌چنین بزرگ کردن ابعادی که تاکنون به آن پرداخته نمی‌شد(جدی و مورد توجه نبوده‌اند) ممکن است به دیده شدن راه حل هایی از این زاویه بیانجامد. هم‌چنین کوچک کردن بیش از اندازه هم می‌تواند احاطه ما را به مسأله بیشتر کرده و بتوانیم از جمع کردن راه‌حل ها به جوابی تازه برسید.

مثال در کسب‌وکار و زندگی

وقتی در حل یک مسئله در کسب‌وکار با مشکل روبرو هستید، می توانید تصور کنید که اگر کودکی ۱۰ ساله بودید چگونه با این مسأله روبرو می شدید و یا اگر اختیارات بالاترین مقام اجرایی در آن زمینه را برای یک ساعت به شما می دادند، چگونه در راستای حل مسأله خود از آن استفاده می کردید.

نسخه تریزی این نوشته در نوشته‌های سید علیرضا کاشی‌زاد (+)
مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *