بازاریابی

خلق مشترک

سلام

در این وبلاگ قصد دارم مطالبی در خصوص بازاریابی منتشر کنم. سعی می کنم که این مطالب غیر تکراری و کمی متفاوت از سایر مطالب منتشرشده در وب باشه.به بیان دیگه می خواهم چیزهایی رو بگم که دیگران کمتر به اونها پرداخته اند.

مفهوم خلق مشترک اولین بار توسط آقای سی.کی.پرهالاد استاد هندی الاصل دانشگاه میشیگان (۱۹۴۱-۲۰۱۰ )مطرح شد. این مفهوم به یک استراتژی بازاریابی و  در سطحی بالاتر یک استراتژی کسب و کار اشاره می کند. او در کتاب عصر جدید نوآوری به همراه کریشنال به تشریح این مفهوم می پردازد. با افزایش تنوع تولید و افزایش انتخاب مشتری و همچنین تعدد سلایق مشتریان٬ می توان گفت که تجربه مشتری یک فرآیند تکراری و قابل پیش بینی نیست و تجربه مشتری مجموعه تجربه مشتریان در زمان ها و مکان های مختلف از مصرف کالا یا خدمات می باشد. در واقع مشتریان بنابر شرایط مختلف تجربه و نحوه مصرف٬ تجربه  را شخصی سازی می کنند. برای درک تجربه مشتری و شروع فرآیند خلق مشترک ۳ گام طراحی شده است.

گام اول : محصول عام تر

در این گام محصولی طراحی و به بازار عرضه می شود که کاملا سفارشی نیست و اجازه می دهد تا مشتریان در بازه های بیشتری سفارشی سازی را انجام دهند. به این محصول یا خدمت  اصطلاحا «سکو »  گفته می شود.

گام دوم : شبکه سازی

هدف از این گام ایجاد شبکه هایی است که در آن مشتریان در کنار تجربه های هم قرار می گیرند و سعی می کنند محصول را دقیقا بر اساس هویت ها و ویژگی های شخصیتی خودشان سفارشی سازی می کنند و تلاش می کنند تا به نوعی با آن هماهنگ شوند.

گام سوم: جمع آوری و یکپارچه سازی

سازمان  در این مرحله به جمع آوری تجربیات شخصی شده و سفارشی شده مشتریان پرداخته و آنها را یکدست و یکپارجه می نمایند و بر اساس آن٬ فرآیند بازطراحی محصول را آغاز می نمایند.

نمونه این استراتژی را درتوسعه محصولات نرم افزاری متن باز می توان مشاهده نمود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *