۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۶): چک‌لیست‌ها

در ادامه نوشته‌های مربوط به تکنیک‌های خلاقیت٬ دسته دوم این تکنیک‌ها را با تکنیک ششم ادامه می دهیم

دسته دوم : تکنیک‌هایی برای تشخیص مسأله
بسیاری از مشکلات و چالش های کسب‌وکار از آن‌جایی آغاز  می‌گردد که ما در تشخیص مسأله با مشکل روبرو هستیم. شاید بتوان گفت که بخش بزرگی از شناخت جواب یا راه‌حل٬ تعبیر و تفسیر درست از صورت مسأله است.

تکنیک ششم: چک‌لیست‌ها

برای تشخیص درست و دقیق مسأله بایستی ابعاد هدف یا مشخصات نقطه مطلوب را بدانیم تا کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به آن پیدا کنیم. خوب ممکن است در طول مسیر با موانع و جاده های انحرافی روبه‌رو شویم٬ اما چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که در مسیر درست مانده‌ایم؟ چک‌لیست‌ها به ما کمک می‌کنند تا خود را با مسیر درست بسنجیم. طراحی چک‌لیست‌ها یک بخش از طراحی مسیر و چارجوب‌های ما در مسیر ایده های نو در کسب و کار است؛ طراحی سوالاتی که وضعیت فعلی ما را در مقایسه با وضعیت آرمانی به چالش کشیده و آن را به مسیر اصلی بازمی‌گرداند.

چک‌لیست‌ها می توانند در ابعاد مختلف کسب‌وکار ما طراحی شوند؛ در خصوص محصولات٬ مشتریان٬ سهم بازار٬ منابع انسانی٬ بهره وری و…
بخشی از چک‌لیست‌ها را هم می توان براساس ارزش‌ها و باورهای کسب‌وکار طراحی کرد٬ تا با عبور از خطوط قرمز و خروج از دایره اخلاق و فرهنگ سازمان بتوانیم دوباره به شاخص های ابتدایی تدوین شده برای سازمان برگردیم.

بدیهی است خود چک‌لیست‌ها هم نیاز به بازبینی و بازنگری دارند تا همواره براساس اهداف و استراتژی‌های سازمان به‌روز شوند.

مطالب مرتبط:

۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۵) 

۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۴)