در ادامه نوشتههای مربوط به تکنیکهای خلاقیت٬ دسته دوم این تکنیکها را شروع میکنیم
دسته دوم : تکنیکهایی برای تشخیص مسأله
بسیاری از مشکلات و چالش های کسبوکار از آنجایی آغاز میگردد که ما در تشخیص مسأله با مشکل روبرو هستیم. شاید بتوان گفت که بخش بزرگی از شناخت جواب یا راهحل٬ تعبیر و تفسیر درست از صورت مسأله است. همانطور که اینجا گفتیم یکی از کلیدهای کسبوکار بازدیدن مسأله است. در ادامه در این خصوص تکنیکهایی را به حضور معرفی میکنیم.
تکنیک پنجم: خلق وضعیت آرمانی
در یک کسبوکار وقتی همه چیز سرجای خودش قرار دارد و همه طبق برنامه پیش می رود٬ با بحران یا چالشی روبرو نخواهیم شد. چالش ها از آنجا شروع میشود که وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب فاصله داشته باشد. بخش بزرگی از کسبوکارها به پر کردن این فاصله مشغول هستند٬ راهی که معمولاً هیچگاه به نیل به وضعیت آرمانی ختم نخواهد شد! علت هم این است که در صورت شناخت درست وضعیت مطلوب٬ تمرکز کسبوکارمان را بر روی پر کردن این فاصله قرار می دهیم و معمولاً آنچه به آن میرسیم تفاوت های زیادی با وضعیت آرمانی دارد.
تکنیک خلق وصعیت آرمانی به ما میگوید به جای اینکه وضعیت مطلوب خود را جستوجو کنیم و به دنبال آن برویم٬ بهتر است وضعیت آرمانی خود را خلق کنیم. براین اساس چارچوب و مسیر حرکت ما کاملا منطبق بر تواناییها و سرمایههای مادی و معنوی ما خواهد بود و معمولا به مسیر انحرافی وارد نخواهیم شد. برای مثال یک شرکت تولیدکننده نرمافزارهای مدیریت مالی را در نظر بگیرید که آرماناش تبدیل شدن به بزرگترین شرکت در این حوزه در کشور هست٬ تکنیک پنجم میگوید این آرمان شرکت فوق را به پرکردن فاصلهای نامشخص٬ مبهم و پیچیدهای هدایت خواهد کرد. اما اگر آرمان را به این صورت تغییر دهیم: تولید یک اپلیکیشن موبایل حسابداری سطح متوسط با هزینه پایین برای کسبوکارهای روبهرشد٬ دیگر صورت مسأله کاملا واضح خواهد بود و از مسیر حرکت و فاصله تا وضعیت آرمانی میتوان یک پیشبینی خوب داشت.
به طور خلاصه٬ در این تکنیک به جای شناسائی نقاط مطلوب به سمت خلق آنها حرکت میکنیم. نکته تکمیلی این تکنیک این است که مدیران کسبوکارها مرتباً در حال خلق نقطه آرمانی خود باشند٬ حتی در وضعیتی که با چالشی روبهرو نیستند. این نظارت دائمی بر طراحی وضعیت آرمانی باعث خواهد شد آنچه در این بنگاه تولید و ارائه میشود از وضعیت مطلوب دور نماند.
مطالب مرتبط:
۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشههای نو برای کسبوکار- تکنیک(۴)
۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشههای نو برای کسبوکار- تکنیک(۳)
نسخهی TRIZی 101 تکنیک حل خلاق مسأله؛ تکنیک پنجم
http://www.simpleandcomplex.ir/post/72