در ادامه نوشته های مربوط به تکنیک های خلاقیت تکنیک دوم رو مینویسم.
دسته اول : تکنیک هایی برای تجزیه و تحلیل محیط
تکنیک دوم : نگاه از دور
عموما مدیران٬ کارشناسان تحقیق و توسعه و بازاریاب ها کسانی هستند که قسمتی از وقت خودشون رو به کشف! اختصاص می دهند. کشف نکات ریز و جدید و نیز کشف نقاط چالش برانگیز مسائل حوزه کاری خودشون. برای این کار به شدت به میدان مسأله نزدیک می شوند و با کند وکاو در عمق مسأله در پی حل آن برمی آیند. نتیجه این تمرکز٬ حتی اگر به حل مسأله یا کشف منجر شود چیزی جز عادت به جزئی نگری و ریز بینی نیست. تکنیک دوم به ما یادآوری می کند که برای کشف یا حل مسأله همیشه ریز بینی و دقت جواب گو نخواهد بود. گاهی لازم است از مساله دور شویم و با مطالعه اطراف مسأله یا پدیده٬ به نتیجه برسیم. عواملمحیطی میتونن راهنماهای خوبی برای حل مساله باشند. مثل بررسی نظرات مشتریان و پیداکردن مشخصات طراحی محصول جدید به جای محاسبات و طراحی فنی. سازمانها می تونن به بکارگیری کارشناسان خارجی و یا مشاوران و صاحب نظرانی که در سازمان دخیل نیستند نگاهی از دور به سازمان داشته باشند. برخی از منابع محیطی که می تونن به ما کمک کنند.
نظرات و شکایات مشتریان
کارشناسان و مشاوران
رسانه ها ( ژورنالیست ها و منتقدین)
آینده پژوهان
مخترغین و ابداع کننده ها
شرایط جغرافیایی و قومی
مطالعات جامعهشناسی
و…
سلام و سپاس
فکر کنم باید نوشت:
تکنیک دوم : نگاه از دور
ممنون. اصلاح شد