عناصر یا نشانههای برند بیانهای بصری هستند که با وجود تنوع و تفاوت زیاد می توانیم آنها را در گروههایی دستهبندی کنیم. نمادهایی که هرروز بر تعداد آنها افزوده میشود. در این نوشته و نوشتههای بعدی سعی دارم تا این دستهبندی و نمونههایی از آنها را معرفی کنم. البته روشن است که این مرزبندی خیلی دقیق و میلیمتری نیست و در بعضی نمونهها همپوشانی وچود دارد و بعضی نمونهها هم ترکیبی هستند.
نکته : در این نوشته کلمه “نشانه” ترجمه لوگو، آرم، لوگوتایپ یا … نیست. فقط به معنی یک علامت است.
دسته اول: نشانههای واژهای
واژهای بدون جزئیات که نام محصول یا نام سازمان را انتقال میدهد. مانند: نوکیا، ایبی، گوگل و … و در برندهای ایرانی: سنایچ، یکویک، تاژ، گلرنگ، فرمند و… .
دسته دوم: نشانههای فرم – حروف
حروف یا کلمه که عموماً به صورت اختصار نوشته و با یک فرم ساده ترکیب میشود. مانند: نشانه Y در یاهو، موتورولا، اچپی، جنرال موتورز و … و در برندهای ایرانی: مجتمع فولاد مبارکه، بانک رفاه، فراسو و… .
دسته سوم: نشانههای تصویری
تصویری که عموما به صورت ساده نمایانگر برند خاصی است و به سرعت برند را به ذهن یادآوری میکند و لزوماً مرتبط با زمینه فعالیت برند نیست. مانند: اپل، انبیسی، توییتر و … و در برندهای ایرانی: بیمه ایران، کفش ملی، هواپیمایی جمهوری اسلامی، انتشارات امیرکبیر و … .
دسته چهارم: نشانههای آمیخته
ترکیبی از حروف و تصاویر که با هم معنی دارند و تفکیکپذیر نیستند مانند: استارباکس، باین، تیوا و… و در برندهای ایرانی: کلوچه درنا، دانشگاه تهران، آرم استاندارد و… .
دسته پنجم: نشانههای انتزاعی
نشانههایی که بیانگر مفهومی پیچیده هستند و عموماً دارای مفاهیم چند سطحی هستند. این ننشانهها برای اولین بار دیدن و به تنهایی دارای ابهام هستند. مانند نایک، تارگت، اچاسبیسی، دوو و در برندهای ایرانی: کانون پرورش فکری کودکان، سایپا، سازمان بهزیستی و… .
دسته پنجم: کاراکترها
کاراکترها نمادهایی برای معرفی برندها هستند که بایستی داستان داشتهباشند، متحرک باشند، توانایی برقراری ارتباط داشته باشند و ظرفیت محوربودن برای کمپینها رو داشته باشند. نمونههای خارجی: آقای میشلن، میکی ماوس، خرگوش انرژایزر و… . و نمونههای ایرانی: کاراکتر پاندا، کاراکتر قورباغه در داروگر، کاراکتر میمون در چی توز و… .
این دسته بندی کلی بود و هرکدام ار دستهبندیها را به لطف خدا در نوشتههای جداگانه توضیح کامل خواهم داد و با نمونههای تصویری تشریح خواهمکرد. بینهایت علاقهمند هستم تا نقد دوستان صاحبنظر را به این نوشته بدانم.
منبع اصلی:
Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team