تیکی تاکای خلاقیت, خلاقیت و نوآوری, کارآفرینی, کسب و کار

تیکی تاکای خلاقیت (۷) – توفان معکوس فکری

این پست در ادامه پست هاس قبلی با عنوان “۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار” است. پست هایی که برداشت آزادی است از این کتاب.
وجه تسمیه این تغییرنام، همراهی دوست عزیز و خلاق بنده آقای سیدعلیرضا کاشی‌زاد است که بعد از انتشار پست‌های قبلی نسخه تریزی آن را منتشر می‌کردند و پیشنهاد دادند تا این مطلب به صورت دنباله‌دار و پشت‌سرهم منتشر شود و این عنوان را انتخاب کردند.
به لطف خدا بدون تاخیر تصمیم بر ادامه این توشته به صورت مشترک داریم. پیشنهاد می‌کنم حتما بعد از این مطالب نسخه تریزی آن را مطالعه کنید.

تیکی تاکای خلاقیت(۷) – توفان معکوس فکری

گاهی اوقات طوفان فکری راه‌می‌اندازیم تا برای پرسش‌های خود جوابی پیداکنیم. و برای همه پیش آمده که انگار بخشی از چواب مساله را می‌دانیم و با حرکات رفت و برگشتی بین صورت و جواب پیش‌فرض اولیه، به جواب کامل می‌رسیم. تکنیک طوفان معکوس دقیقاً عکس مطلب فوق است. این تکنیک می گوید با راه‌حل شروع کن!

راه‌حل را روی میز بگذار و برایش مسئله بساز! ببینیم این راه‌حل جواب چه مسئله‌ای است؟ و هم‌چنان که در حالت عادی اشاره شد ممکن است بین داده‌های اولیه شکل‌گرفته از مسئله (سؤال) موردنظر و راه‌حل موجود در رقت‌وآمد باشیم، تا بالاخره صورت مسئله شکل بگیرد.

کاربرد در زندگی و کار: ما اکثرأ توانمندی‌ها و مهارت‌هایی داریم که می توانند حل‌کننده مسائل و مشکلاتی از دیگران باشند. ما می‌توانیم به جای تمرکز و عمق بیشتری روی مهارت‌ها‌مان و دور شدن از مخاطبان و خریداران آنها؛‌ روی مسائل (سؤال‌ها) طوفان فکری داشته باشیم؛ روی مشکلاتی که وجود دارد و توانمندی ما می‌تواند راه‌حلی برای آن باشد. و شاید یک صورت مسئله خوب برای پاسخی که در دست داریم پیدا کنیم.
ویا اینگه اگر به یک محصول ( دارای نوآوری، تکنولوژی و …) رسیده‌ایم، به جای پرداختن به ويژگی‌های منحصر‌به فرد آن و تبلیغ در این خصوص، با طوفان فکری معکوس محل مصرف و مشتری آن را پیداکنیم.

تیکی تاکای خلاقیت(۷) – نسخه تریزی

نسخه تریزی این تکنیک در وبلاگ سیدعلیرضا کاشی‌زاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *