بازاریابی, کسب و کار

۳ عامل مهم برای موفقیت در بازاریابی ارتباطی

با پیشرفت آگاهی مشتریان و افزایش دایره انتخاب آنها هزینه های بازاریابی و جذب مشتریان جدید بیشتر شده است. از سوی دیگر به همین دلیل نرخ ریزش مشتریان و جدایی آن‌ها از برندها بالا رفته است. امروزه مشتریان با انبوه پیشنهادهای رنگارنگ٬ جذاب و وسوسه کننده از سوی برندها روبرو هستند و کافی است که یکی از رقبا در این میان اشتباهی انجام دهد تا مشتریان را به سوی برند دیگر سوق دهد. از این رو  در دنیای بازاریابی امروز نگهداری مشتریان فعلی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و از سوی دیگر هزینه‌های آن هم بسیار پایین‌تر است.

 

بازاریابی ارتباطی برپایه حفظ روابط برندها با مشتریان کنونی و مدل توسعه محصول در بازار فعلی بنا شده است. در این مدل مشتریان و مخاطبان شناخته‌شده هستند و  حداقل یک ارتباط از سوی آن‌ها با برند برقرار شده است. اکنون مسأله مهم این است که این ارتباط چگونه می تواند به فروش های بعدی٬ محصولات بعدی و در یک نگاه به یک ارتباط پویا و مستمر منجر شود.

یکی از تکنیک های مشهور٬ پراستفاده و موثر در بازاریابی ارتباطی طراحی محصولات دنباله دار است. مثل آیفون (2g-5s) یا گلکسی (S-S4) و یا حتی در فیلم ها و انیمیشن ها نیز می توانیم تاثیر این تکنیک را مشاهده کنیم. در ادامه سه گام برای طراحی یک بازاریابی ارتباطی قدرتمند را با هم بررسی می‌کنیم.

۱- شناحت ارتباطات مشتریان و بازار

برای موفق شدن در برقراری و تداوم  ارتباط بایستی به انواع روابط موجود میان مشتریان شناخت کافی داشته باشیم. حضور در بازار٬ شناخت پارامترهای مهم تداوم و حفظ ارتباط از نظر مشتریان می تواند سرمنشأ ایده‌های خوبی در این زمینه باشد. به طور مثال بر اساس تحقیقی که در یکی از شرکت‌هایی که به‌عنوان مشاور با آن‌ها همکاری می‌کنم انجام شده است؛ درصد بالایی از مشتریان  “انجام به‌موقع پروژه‌ها” را مهم‌ترین فاکنور تداوم در ارتباط می‌دانستند.

۲- برگزاری برنامه‌های مشارکتی  

ارتباط ها را انسان‌ها می‌سازند. و انسان‌ها خیلی بیشتر ارتباطات مجازی به ارتباط حقیقی واکنش نشان می‌دهند. برگزاری برنامه‌های مشارکتی با مشتریان نظیر برنامه‌های خیریه و یا مسابقات می تواند جزو گزینه‌های مناسب باشد. جدیدترین مثالی که دیروز دیدم و خلاقانه بود٬ برگزاری رقابت آندرویدی ایرانسل در ۱۲۰ دقیقه بود.

۳- توانمندسازی کارکنان شرکت

سوی دیگر ارتباط هم کارکنان شرکت یا سازمان هستند که بخش بزرگی از هویت ارتباطی شرکت در گرو رفتار و نوع ارتباط آن‌هاست. دست‌های قدرتمند سازمان کارکنان تاثیرگذاری هستند که می‌توانند دست مشتریان را به گرمی بفشارند و ارتباط را تر و تازه نگه دارند. برگزاری دوره های تقویت مهارت ارتباطی کارکنان مانند دوره‌های تحلیل رفتار متقابل می توانند یک راهکار مناسب باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *