آموزش مدیریت, کارآفرینی, کسب و کار

داستان حرفه‌ای شدن و چند پیشنهاد

یکی از مباحثی که همیشه چالش‌برانگیز بوده٬ بحث در مورد کار حرفه‌ای٬ متخصص حرفه‌ای هست و راه‌های دستیابی به این رتبه شغلی.
معمولاً سؤال هایی مثل “چگونه می توان به جرگه حرفه‌ای ها وارد شد؟” یا ” من حرفه‌ای هستم یا نه ؟” و … جواب‌های ساده و روشنی ندارند. اما همیشه می‌توان گفت که داشتن مهارت‌های عمومی و اختصاصی جزو مهمترین بایسته‌های حرفه‌ای شدن هست و صرفاً تحصیلات عالی یا متعالی!ضمانتی برای حرفه‌ای شدن نیست. و حتی شاید بتوان گفت که داشتن مهارت‌ها از تحصیلات‌ هم بیشتر به کار حرفه‌ای‌ها می آید.

اما مهارت‌ها چی هستند و از کجا می توانیم یاد بگیریم؟ اولین گام در حرفه‌ای شدن شناخت توانمندی‌ها و استعدادهای درونی ماست و این که مهارت‌هایی که باید بیاموزیم کدام مهارت‌ها هستند. سپس باید به دنبال حرفه‌ای‌ها باشیم که این مهارت را از آنها بیاموزیم. و  در نهایت کسب‌وکار خود را آجر به آجر بسازیم. اما معمولاً فرصت پیدا کردن آدم‌های حرفه‌ای که همه آنچه آموخته‌اند و فوت کوزه‌گری را٬ به اشتراک بگذارند٬ فراهم نمی‌شود.
اما خوشبختانه اخیراً برخی از حرفه‌ای های جوان میهن‌مان با عشق و علاقه به برگزاری ورکشاپ هایی مبادرت ورزیده‌اند تا در آنها با تمام وجود آنچه را آموخته‌اند در اختیار ما هم فرار دهند. من هم افتخار داشته‌ام در برخی از آن‌ها شرکت کنم و همچنان علاقه‌مند هستم به شرکت در کارگاه‌های آموزشی از این دست. سعی کردم در این نوشته برخی از این دوره‌ها را انتخاب و پیشنهاد کنم.

و اما پیشنهادهای من:

اول از همه کارگاه شناخت توانایی‌ها که توسط امیر مهرانی٬ برگزار می‌شود. در بخشی از معرفی این کارگاه٬ امیر مهرانی می‌نویسد: “همه این موارد می‌تواند نقطه ایده‌آلی برای زندگی هرکسی باشد. اما ایده‌آل‌ترین نقطه زندگی برای هر کس جایی است که می‌تواند استعدادها و توانایی‌های خود را بشناسد و به حداکثرهای خود دست پیدا کند و به قدرتی پایدار برسد. قدرتی که به او اجازه رسیدن به هرآنچه که می‌خواهد را می‌دهد. قدرتی که از درون می‌جوشد و هرگز از بین نمی‌رود. …

دومین پیشنهاد من کارگاه آموزشی متخصص حرفه‌ای که توسط علی نعمتی‌شهاب اجرا خواهد شد. علی نعمتی‌شهاب در مورد کارگاه‌اش می‌گوید: “در طی این سال‌ها متوجه شده‌ام که مهم‌ترین مشکلات ما در مواجهه با موضوع‌ “موفقیت‌ شغلی و حرفه‌ای” را می‌توان در این سؤال‌ها خلاصه کرد:۱- موفقیت و پیش‌رفت شغلی و حرفه‌ای یعنی چه؟
۲- افراد موفق در شغل و حرفه‌شان چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا آن‌ها موفق به دنیا آمده‌اند؟
۳- چطور به موفقیت شغلی و حرفه‌ای دست پیدا کنیم؟
۴- از همه مهم‌تر: چطور به‌تر و اثربخش‌تر کار کنیم؟… ”

سومین پیشنهاد من یک کارخانه رویا ست. کارگاهی که رضا بهرامی برگزار می‌کند. در کاتالوگ معرفی کارگاه از رضا می خوانیم: “مشتری کیست؟ محصول چیست؟ بازار هنر امروز چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه باید در میان رقیبان کاری خودمان را متمایز کنیم؟ چگونه از علائق مان پول بسازیم؟ سوال ها و چالش هایی از این دست در این کارگاه بررسی خواهند شد.
من در مورد این کارگاه مطالبی را نوشته‌ام که از اینجا و اینجا می توانید بخوانید.

چهارمین پیشنهاد من هم برای کسانی است که دوست دارند چابک باشند. مؤسسه اسکرام ایران  دوره‌هایی را به سرپرستی دوست عزیزم اسد صفری برگزار می‌کند که در آن‌ها به شناخت کسب‌وکار چابک و روش‌های پیاده‌سازی آن پرداخته می‌شود . “ماموریت موسسه اسکرام ایران، افزایش آگاهی و فهم نسبت به تفکر چابک و متدهای مربوطه و فراهم نمودن منابع و تسهیل سازی روند چابک سازی برای تیم ها و سازمان های ایرانی می باشد.” بخشی از یادداشت اسد صفری است درباره رسالت مؤسسه اسکرام ایران.
همچنین بخوانید از اینجا در مورد دوره‌های اسکرام‌مستر حرفه‌ای.

و اما آخرین پیشنهاد من کارگاه‌های ناصر غانم‌زاده است.کارگاه طراحی و نوآوری مدل‌ کسب‌وکار٬ کارآفرینی ناب و چگونه یک استارتاپ بسازیم. ناصر غانم زاده از دوستان خوب من هست و در معرفی کلاس چگونه یک استارتاپ بسازیم می‌نویسد :”در این کلاس با ابرازها و گام‌های کلیدی برای ساخت یک استارت آپ موفق و نیز پایین آوردن ریسک شکست آشنا خواهید شد. شما با استفاده از متدولوژی‌های مشتری سازی و نوپای ناب و با «بیرون زدن از ساختمان» بازخوردهای زیادی از بازار و مشتریان خواهید گرفت و با این اطلاعات می‌توانید پیوسته مدل‌های کسب‌وکار خود را بهبود بخشیده و در هر مرحله شانس موفقیت استارتآپ خود را بالا ببرید.

این ورکشاپ ها به انتخاب من بوده و قطعا لیست کاملی نیست. بسیار خوشحال خواهم‌شد اگر دوستان و خوانندگان محترم پیشنهاد‌ها را تکمیل کنند و من با دوستان بیشتری که برگزارکننده چنین دوره هایی هستند آشنا شوم.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “داستان حرفه‌ای شدن و چند پیشنهاد

  1. محمد عراقی گفت:

    سلام مهندس خیلی از نوشته های خوبتان ممنونم وخوشحال شدم که فرصت خواندنشان را داشتم یک پیشنهاد خوب دیگر هم فراموش کردید که آن هم شرکت در کلاسهای جناب مهندس کریمیان است که از همه مهمتر ومفیدتر است.
    در پناه حق وبه امید دیدار

    1. سلام. جناب عراقی ممنون از اظهار لطف شما و آرزوی موفقیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *