تیکی تاکای خلاقیت, خلاقیت و نوآوری, کارآفرینی, کسب و کار

۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۳): پایش سیگنال های ضعیف

در ادامه نوشته های مربوط به تکنیک های خلاقیت٬ تکنیک سوم رو می‌نویسم.

دسته اول : تکنیک هایی برای تجزیه و تحلیل محیط

تکنیک سوم : پایش سیگنال های ضعیف 

ما با محیط پیرامون خود همیشه در حال تبادل داده‌ای هستیم. برخی از داده های اطراف ما بر کسب و کار ما تاثیر گذار هستند. در تعریف این تکنیک داده های موثر بر کسب و کار را سیگنال می نامیم. سیگنال ها بسته به میزان تاثیر آنها بر کسب و کار ما به دو دسته قوی و ضعیف تقسیم می شوند؛ مثلا تغییر نرخ ارز برای یک بازرگان سیگنال قوی و برای یک مدیر آموزشگاه کنکور یک سیگنال ضعیف محسوب می شود و سیگنال تغییر میزان پذیرش دانشگاه ها برای آن دور حالت عکس دارد.

سیگنال های قوی به خاطر تاثیرشان همواره مدنظر هستند و از روی اجبار ناچار هستیم که تغییرات آنها را پایش نماییم و در مواقع لزوم واکنش های مناسب را طراحی و اجرا کنیم؛ اما سیگنال های ضعیف معمولا از دریچه ذهن شلوغ ما وارد نمی شوند و به آنها نمی پردازیم. این تکنیک می گوید سیگنال های ضعیف را به چند دلیل بایستی مد نظر قرار داد:
۱- احتمال وجود راه حل های سریع و میان‌بر برای حل مشکلات.
۲- نشانه های ابتدایی رکود یا رونق بازار.
۳- مجموع نشانه های کوچک از چند نقطه می تواند علامت یک ویژگی عمومی باشد.
۴- احتمال انباشتگی سیگنال های ضعیف و تبدیل آن به سیگنال قوی در آینده.

سیگنال ها را از کجا دریافت کنیم؟ اولین و مهمترین منبع مشتریان و رفتار آنها٬ دومین منبع نقاط تاریک محیط(بازار) هست که معمولا به خاطر ابهام و نامشخص بودن ابعاد آن نقاط٬ داده های خوبی در آن نقاط یافت می شود٬ سومین جایی که می توانیم سیگنال پیدا کنیم شرکت های ورشکسته یا رقبای ضعیف هستند که معمولا کسی به تحلیل آنها نمی پردازد! و چهارمین منبع روی‌داد ها و رسانه ها هستند که می توانند غیر مستقیم به ما کمک کنند شرکت در نمایشکاه ها٬ سمینار ها٬ دوره های آموزشی پیشرفته٬ اخبار و تبلیغات روش های پایش روی‌داد هاست.

پیشنهاد:
کسب‌و‌کار ها می‌توانند با اختصاص زمان های کوتاه معین روزانه٬ هفتگی و یا ماهانه به جمع آوری و تحلیل سیگنال های ضعیف بپردازند. کارشناسان تحقیق و توسعه و همچنین مشاوران کسب و کار نیز گزینه های خوبی برای برون‌سپاری هستند.

به نظر شما از کجا می توان سیگنال های ضعیف را جست‌وجو کرد؟

پی نوشت:
دوست خوبم سیدعلیرضا کاشی زاد در وبلاگ ــــروزگـارپیچ!یدهــــ نسخه تریزی این تکنیک ها را می نویسد. توصیه می کنم نگاه خلاقانه او به این مطالب و نگارش این پست دنباله دار را٬ در وبلاگش دنبال کنید.

مطالب مرتبط:
۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۲)
۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۱) 

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۳): پایش سیگنال های ضعیف

  1. http://www.simpleandcomplex.ir/post/41
    نسخه­ی TRIZی 101 تکنیک حل خلاق مسأله؛ تکنیک سوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *