بازاریابی, کسب و کار

نسل سوم بازاریابی؛ هدف : روح و روان انسان

طبق نظر نویسنده توانمند فقید استفان کاوی چهار رکن اصلی و اساسی یک انسان کامل عبارت است از:بدن فیزیکی٬ ذهن تحلیل گر و متفکر٬ مرکز هیحانات(قلب) و روح یا روان که مرکز گرایش های فلسفی است.

اگر هدف از خرید فقط رفع نیازهای فیزیکی یک انسان باشد٬ مباحثی چون بازاریابی و برندینگ خیلی پر رنگ نخواهد بود و نیازهای اولیه یک انسان در گرایش به یک برند هدایتگر نیستند. در واقع سایر رکن های یک انسان هدف بازاریابان و توسعه‌دهندگان برند هستند. جک تروث و ال رایس با مطرح کردن مبحثی تحت عنوان جایگاه یابی و نوشتن کتابی با همین نام٬ دومین رکن انسان یعنی ذهن تحلیل گر و متفکر را نشانه رفتند و گره خوردن نام برند با ذهن مخاطب را به عنوان مزیت رقابتی پبشنهاد کردند. مدتی بعد بازاریاب‌ها به این نتیجه رسیدند که اطلاع مشتری از جایگاه محصول کافی نیست و ضمانتی برای خرید قطعی محسوب نمی شود. پس به این سمت رفتند که چاشنی هیجان را به فرآیند خرید اضافه کنند و قلب مشتری را نشانه رفنتد. “سومین مکان برای نوشیدن قهوه” ٬ایده استارباکس٬ در همین راستا مطرح و موفق شد.

پرداختن به ذهن تحلیل گر و ارضاء قلب هیجان‌خواه مشتری هنوز در جذب یک انسان به صورت کامل موفق نبوده است؛ در نسل سوم بازاریابی هدف تاثیر گداری بر روح و روان مشتری است. ساخت فاکتورهایی چون امید٬ باور٬ اعتماد٬ وفاداری و…نسبت به محصول در مشتری از وظایف بازاریاب های نسل سوم به شمار می رود. تاثیر بر روح و روان و مرکز گرایش های فلسفی به راحتی دو راه قبلی نخواهد بود. از سوی دیگر نتایج به دست آمده نیز(چه مثبت و چه منفی) پایدار و ماندگارتر است.

پروفسور فلیپ کاتلر می گوید: “شرکت ها باید مصرف‌کنندگان را به عنوان انسان های کاملی هدف قرار دهند که از ذهن٬ قلب و روح تشکیل شده اند.” کارزار بازاریابی در نسل سوم بسیار پیچیده است٬ تقابل سرعت پیشرفت تکنولوژی با نیاز به زمان برای تاثیر بر روح مشتری٬ مولفه های استراتژیک تاثیر گذار بر بازاریابی نسل سوم و نیز بحران های اقتصادی٬ بازاریابان امروزی را بیش از پیش به چالش کشیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *