بازاریابی, خلاقیت و نوآوری, دیزاین

در دفاع از آی‌فون ۵

بعد از معرفی آی‌فون ۵ بحث های زیادی مطرح شد که چرا اپل نوآوری نکرده و محصول قبلی خودش رو ارتقاء داده و انتظار همه برای دیدن یک محصول خارق العاده از اپل برآورده نشد.آیا عدم وجود جابز باعث این اتفاق بوده یا دوران طلایی اپل تمام شده ؟

هرچند هنوز به تصمیم در مورد خرید آی‌فون ۵ نرسیده‌ام؛ اما در دفاع از محصول جدید اپل یعنی آی‌فون ۵  نکاتی به نظرم رسید که می نویسم.

۱- آی‌فون ۵ یک محصول کامل و به بلوغ رسیده است نه یک محصول انقلابی! اپل بعد از ۵ سال بالغ ترین محصول انقلابی خود را عرضه می کند. برخلاف ذهنیت ما که موفقیت را همیشه در محصولات انقلابی و نوآورانه می دانیم ؛ کمال  و بلوغ  یک محصول شانس بیشتری برای موفقیت آن در بازار رقم می زند. به نظر من وقتی یک محصول کامل و بالغ هست نیازی به یک انقلاب یا نوآوری نیست مگر اینکه سلایق مشتریان یا جهت گیری بازار تغییر کرده باشد که در بازار اسمارت فون ها جنین چیزی به وضوح دیده نمی شود.

۲- هنرمندی اپل در دیزاین (ساماندهی و هماهنگی) اجزاء آی‌فون به بهترین نحو ممکن است؛ به نحوی که هیچ نقطه تاریکی باقی نماند و یک محصول یکپارچه و یکدست به دست مشتری برسد. در واقع آی‌فون یک بهترین ترکیب است نه لزوماً بسته‌ای از بهترین ها. کسانی که به دنبال نوآوری و خلاقیت در دنیای آی‌تی هستند بهتر است نوآوری را در دیزاین (ساماندهی و هماهنگی) آی‌فون جستجو کنند.

۳- مسیر حرکت اپل بر اساس نیاز مشتریان به نوآوری یا خلاقیت طراحی نمی شود. اپل براساس تجربه مشتریان و ارتباط احساس آنها با محصول دست به تغییر می زند. نیاز به نوآوری و دیدن تکنولوژی های جدید یک نیاز کوتاه مدت است که به سرعت فروکش می کند؛ برنامه اپل برای مدیریت تجربه مشتریان در استفاده طولانی‌مدت از محصولات خود است و براین اساس محصول جدید خود را به بازار می فرستد.

۴- آیفون ۵ و به طور کلی آی‌فون یک ابزار برای فروش اپ ها و مدیاهای آی‌تونز است. در واقع محصولات نهایی که به فروش می رسند اپ ها و مدیا ها هستند که حاشیه سودشان برای اپل بسیار بیشتر از خود آی‌فون است. پس بهتر است مسیر رسیدن به این محصولات نهایی هرچه پایدارتر و قدرتمند تر باشد.

۵- همه تقریبا می دانیم که پروژه طراحی آی‌پد قبل از آی‌فون در استودیوی دیزاین اپل کلید خورده بود؛ اما هوشمندی اپل در شناخت ظرفیت بازار سبب شد تا آی‌پد در بهترین موقع به بازار عرضه شود. شاید براساس تشخیص مدیران بازاریابی اپل هنوز برای ارایه یک محصول انقلابی فرصت مناسبی نیست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *