بازاریابی, برند

پیروی می‌کنم، پس هستم!

قانون کسب و کار این است که زمانی که شمار رهبر بازار هستید، قطعاً پیروان بازار وجود خواهند داشت. در حقیقت، در دنیای امروزی، توانایی تمامی شرکتها خیلی بالاست بطوری که میتوان سریعاً از نوآوری در قالب‌های متفاوت، کپی و یا تقلید کرد. برای مثال، اپل تلفنهای هوشمند چند لمسی را به بازار آورد، اما امروزه سامسونگ، براساس فروش کل، رهبر بازار است.

بنابراین، پیروان بازار مقید به حضور در یک بازار رشد یافته هستند. پیروان بازار در زمینه‌ی بازاریابی آنلاین گسترده‌تر عمل می‌کنند، زیرا بازاریابی آنلاین موانع ورود کمتر و سود بالاتری دارد. در تجارت آنلاین دیده‌اید که شرکتهایی مانند Snapdeal، Flipkart، Amazon و Jabongg یکی پس از دیگری شروع به کار کرده‌اند. البته رهبران بازار E-bay و Amazon بودند، اما امروزه با رقابت سختی روبرو هستند.

 روشهای متفاوتی که پیروان بازار برای ورود به بازار اتخاذ میکنند و استراتژیهای پیروان بازار را در چهار گروه زیر دسته‌بندی کرده‌ام که در ادامه می‌آید.

اقتباس‌کننده: استراتژی اقتباس‌کننده، استراتژی پیروان یقه‌سفید بازار است. کارخانجات اتومبیل‌سازی از استراتژی اقتباس استفاده می‌کنند. خودروهایی مانند Maruti 800، Alto، Zen، brio و غیره همگی اقتباس‌شده هستند و بهترین ویژگی‌ها را از طریق تغییر سبک خودرو از یکدیگر اقتباس می‌کنند. بطور مشابهی، اقتباس‌شدگان تکنولوژی مانند لپ‌تاپ دل و سونی وایو نیز در بازار وجود دارند. این پیروان بازار، محصولات مشابهی دارند اما تلاش میکنند تا از نزدیکترین رقبای خود اقتباس کنند. اقتباس‌کنندگان خیلی زود میتوانند به رهبر بازار تبدیل شوند، زیرا می‌توانند اقتباس کنند، یاد بگیرند و محصولی بهتر از محصول رقبا تولید کنند.

تقلیدکننده: تقلید بهترین شکل چاپلوسی است. اما اگر شما یک تولیدکننده باشید، یک چنین چاپلوسی‌ای میتواند منجر به ایجاد حفره‌ی بزرگی در حاشیه‌ی سود شما شود. مقلدین از ارزش ویژه‌ی برند شما استفاده میکنند و محصولی میسازند که دارای مشخصه‌هایی یکسان با محصول شما است، اما با قیمتی پایین‌تر آنرا ارائه می‌کنند. ممکن است تفاوت در این باشد که محصول جدید از مواد نامرغوب ساخته شده است و یا خدمات و تعهداتی که برند شما ارائه میکند را نداشته باشد. با این وجود، یک بازار بزرگ برای مقلدین وجود دارد که مردم می‌توانند محصول مورد نیاز خود را با قیمتی کمتر و مبلغی که استطاعت پرداخت آنرا دارند تهیه کنند. تقلید در صنعت جواهرآلات شاید بهترین و بزرگترین نمونه‌ی تقلید بعنوان یک استراتژی پیروی بازار باشد.

کپی‌کننده: یک تفاوت میان مقلد و کپی‌کننده وجود دارد. مقلد ممکن است برخی از ویژگیهای محصول شما را کپی کند، اما ویژگیهای محصول خود را حفظ میکند. برای مثال، timesjobs.com از naukri.com تقلید کرده است اما ویژگیهای منحصربفرد محصول خود را دارد. ساعت Rada و کیف Gucca از Rado و Gucci کپی کرده‌اند. کپی‌برداری یعنی ساخت محصولی درست مشابه با محصول شما، اما با تفاوتهای خیلی ظریف و اندک. کپی‌کننده از مزایای برندهای برتر بهره می‌برد و محصولات یکسانی می‌سازد. دفعه‌ی بعد که بازار موبایل رفتید، تلاش کنید تا نمونه‌های کپی شده از تلفن سامسونگ را بیابید. از شباهت زیاد بین محصولات اصلی و کپی شده تعجب خواهیدکرد.

جعل‌کننده: بهترین مثال جعل، فروختن محصولات اصلی از طریق سرقت است. کپی‌برداری شامل تولید محصولاتی است که اندکی تغییر یافته‌اند، اما جعل کردن، یعنی دزدی؛ و این یک استراتژی پیروان بازار سیاه است. بهترین نمونهی آن CD ها و DVD های به سرقت رفته‌ی موسیقی و فیلم است. اگر توجه کرده باشید، صنعت فیلم بارها علیه سرقت قیام کرده است. دلیل آن این است که جعل‌کنندگان، کارهای آنها را می‌دزدند. بطور مشابه، در بازار میتوانید کفشهای Reebok و Adidas را بهمراه محصولات دیگری پیدا کنید که جعلی هستند.

اینها، ۴ استراتژی اصلی پیروی در بازار هستند. در این ۴ دسته، اقتباس‌کنندگان و احتمالاً تقلیدکنندگان کسانی هستند که شانس تبدیل شدن به رهبر بازار را دارند. اما کپی‌کنندگان و جعل‌کنندگان هرگز نمی‌توانند عهده‌دار رهبری بازار شوند، زیرا با محصولات تولیدی خودشان و یا با ارزش ویژه‌ی برند خودشان در بازار حضور ندارند.

با این حال، تمامی رهبران بازار می‌دانند که پیروی می‌شوند و پیروان بازار همیشه وجود خواهند داشت. استراتژی‌ای که پیروان بازار اتخاذ میکنند (سفید یا سیاه)، کاملاً وابسته به بینش و آینده نگری ایشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *