در بحران های بازار وقتی شرکتها محتاط نگران بودجه و حفظ مشتریان هستند٬ محتاطتر و محافظهکارتر میشوند. محافظهکاری نقطه شروع دوری از خلاقیت است و تفاوتی ندارد که در بحرانهای بازار باشد یا در شرایط بلوغ یک کسب و کار. وقتی دروان سخت فرامیرسد شرکتهایی که در تحقیق و توسعهی محصول جدید سرمایهگذاری میکنند به تولید جریان نقدی ادامه خواهند داد. و سود نهایی و قابل توجه آنها در هنگام بازگشت به شرایط عادی حاصل میشود.
به طور مثال اپل در شرایط بحران اقتصادی ۲۰۰۱ ٬ روی آیپاد و آیتونز سرمایه گذاری کرد و پس از بازگشت رشد اقتصادی توانست به جایگاهی برتر از رقبا دست پیدا کند.
در ادامه ۱۰ اشتباه بزرگ مدیران برای نابودی نوآوری را باهم مرور میکنیم:
۱- سوزاندن استعدادها
۲- تضعیف فناوری
۳- کاهش خطرپذیری
۴- توقف توسعهی محصول
۵- جایگزینی مدیران رشدمدار با مدیران متمایل به کاهش هزینه
۶- نادیده گرفتن و کنار کشیدن از پدیده جهانی سازی
۷- صدور مجوز مدیران ارشد اجرایی برای کنارگذاشتن راهبرد کلیدی نوآوری
۸- تغییر استانداردهای عملکرد
۹- تقویت سلسله مراتب به جای همکاری
۱۰- عقب نشینی به درون قلعه محصور