خلاقیت و نوآوری, زندگی ما٬ کسب و کار ما

زندگی ما، کسب و کار ما (6) : هدیه های زمان

همه ما در زمان هایی که بسیار پرکار هستیم و به اصطلاح سرمان شلوغ است با کارهای از پیش تعیین نشده و اتفاقی روبرو می شویم که نظم کاری و برنامه ریزی ما را به هم می زنند؛ کارهایی که انجام دادن آنها جز ناراحتی، نگرانی و روحیه منفی برای ما دستاوردی ندارند.
دلایل زیادی هستند که باعث می شوند ما با این مسائل

روبرو شویم؛برنامه ریزی نادرست، اولویت بندی نامناسب در کارها، ترس از عدم تایید، رودربایستی با اطرافیان و دوستان و مهم ترین علت به نظر من، ضعف در “نه” گفتن به این رویدادهاست.روش های مختلفی برای مقابله با این سارقین زمان در کتاب ها و وب سایت ها گفته شده که کاربردی و مؤثر هستند و می توانند مفید باشند.

اما زمان همیشه دزدی نمی شود زمان گاهی هم هدیه می دهد. زمان هایی که فرصت مناسبی در بین برنامه های کاری مان پیدا می کنیم که برایشان برنامه ریزی نکرده بودیم؛ قرارهای کنسل شده، تعطیلات پیش بینی نشده تأخبرات در فرودگاه و راه آهن و حتی کارهایی که زودتر از موعد تمام می شوند؛ فرصت هایی هستند که زمان به ما هدیه می دهد.
اگر حدودی بررسی کنیم متوجه می شویم که زمان تلف شده ما در اثر اتفاقات ناخواسته و فرصت های بدست آمده تقریبا برابر هستند پس خیلی هم جای نگرانی وجود ندارد! اتفاقات ناخواسته زمان ما را در غیر از مسیر کاری مان سپری می کنند، حال برای جبران این فرصت ها بایستی از هدیه های زمان استفاده کنیم؟ پیشنهاد می کنم به جای این کار زمان های هدیه را هم در مسیرهایی جز مسیر کاری سپری کنیم منتها این بار با اختیار و انتخاب خودمان!  تفریح، ملاقات با دوستان، دیدن گالری ها و موزه ها، مطالعه غیر مرتبط با دغدغه های روزانه، شنیدن و نواختن موسیقی، مرتب کردن میز کار و هرآنچه که در مواقعی بسیار شلوغ آرزو داریم یک لحظه برایش وقت داشتیم.
افزون بر این حضور در فضاهایی غیر از محیط کار باعث فعال شدن نیمکره راست مغز می شود. نیمکره راست مغز ،بر خلاف نیمکره چپ که تحلیلی و منطقی است، همه عوامل و پارامترهای مربوط به یک مساله را در کنار هم می بیند و باعث پدیدار شدن ایده های خلاقانه و  راه حل های اعجاب آور می شود و همه این ها در یک لحظه اتفاق می افتد! بارها شنیده ایم که راه حل ها و جواب ها در فضایی غیر از فضای کار به ذهن خطور کرده است.
بهتر است گاهی به نیمه چپ مغزمان استراحت دهیم و اجازه دهیم نیمه راست هنر خود را نشان دهد و چه بهتر که کار را در زمان های هدیه انجام دهیم. باور کنیم که تاثیر این فعالیت ها به اندازه و بلکه بیشتر از جبران کارهای عقب افتاده در زندگی  و کسب و کار ماست.
.
پی نوشت یک :
بخشی از تعطیلات طولانی عید نوروز را ،که به استقبال آن می رویم، می توانیم به عنوان هدیه زمان درنظر بگیریم و به جای برنامه ریزی برای جبران عقب ماندگی ها در نوروز برای تجربه فضاهای جدید وقت بگذاریم. به خصوص که با تغییر فصل و نو شدن طبیعت همراه هستیم.
پی نوشت دو :
این مطلب را به سفارش دوست و همکار عزیزم علی لطفی نوشتم. از همین جا برای او و خانواده محترم اش سالی پراز خلاقیت و تجربه های نو آرزو می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *