این نوشته به بیان چهار گام برای نگارش استراتژی بازاریابی در شرکت میپردازد. رعایت تقدم در گام های زیر لزومی ندارد و میتوان به موازات هم انجام داد یا شاید بهتر باشد در کنارهم انجام شود.
گام اول: هماهنگی با اهداف کلی٬ چشمانداز و رسالت سازمان
لازم است تدوین و طراحی اهداف در بازاریابی به دقت انجام شود و با اهداف کلی٬ چشمانداز و رسالت سازمان هماهنگ باشد. بنابراین لازم است استراتژی بازاریابی مناسب بر اساس تقویت و نزدیکی با گزینههای فوق تدوین شود.
گام دوم: تحلیل فضای چالشی داخل و فضای رقابتی درونی
یکی از مهمترین مقدمات نگارش استراتژی تحلیل بیرونی و درونی شرکت است. متداولترین ابزار در این زمینه ماتریس SWOT است. اما در حوزه بازاریابی می توانیم به ابزارهای تخصصی نظیر ماتریس آنسوف هم اشاره کنیم.
گام سوم: شناخت درست و دقیق از مشتریان
استراتژی بازاریابی بایستی مبتنی بر دادههای مشتریان تدوین شود. هرچه صحت و سلامت این دادهها بیشتر باشد می توانیم به استراتژی بهتری دست پیدا کنیم.
گام چهارم: آشنایی با تکنیکهای بازاریابی
تکنیکهای بازاریابی٬ ابزارهای بازاریابی برای پیادهسازی استراتژی هستند. شناخت کافی و تسلط نسبی به آنها می تواند در تدوین یک استراتژی واقع گرایانه و منطقی بازاریابی موثر باشد.