اجتماعی, تیکی تاکای خلاقیت, خلاقیت و نوآوری, کارآفرینی

۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۴): فرصت یابی

در ادامه نوشته‌های مربوط به تکنیک‌های خلاقیت٬ تکنیک چهارم رو می‌نویسم.

دسته اول : تکنیک‌هایی برای تجزیه و تحلیل محیط

تکنیک چهارم : فرصت یابی

تقریبا همه کسانی که دستی در دانش مدیریت یا علوم مربوط دارند با مدل SWOT آشنا هستند؛ در یکی از خانه‌های این ماتریس به بررسی فرصت‌های موجود پرداخته می‌شود. تحلیل روی‌داد‌هایی که در محیط اتفاق می‌افتند و با کسب‌وکار ما مرتبط و اثرگذار هستند را اصطلاحاً تحلیل فرصت و تهدید می‌نامند. در این تکنیک ما به دنبال فرصت هایی هستیم که در تحلیل فضاهای مرتبط کسب‌وکار لزوماً دیده نمی‌شوند. در این نوع نگاه به دنبال فرصت‌هایی را جستجو می‌کنیم که اکتشافی هستند و چون غالباً در فضاهای غیر مرتبط دیده می‌شوند٬ قدرت تجزیه و تحلیل و ارتباط شناسی ما را می‌طلبند. در اینجا به طور دسته بندی شده به سه دسته از این فرصت‌ها اشاره می کنم.

۱- روی‌دادهایی که در سایر زمینه‌های کسب‌وکار رخ می‌دهد: خبرگرفتن از روی‌دادهای سایر زمینه های کسب‌و کار می تواند منشأ ایده‌های خوبی باشند. مثلا برای شرکتی که تولید کننده محصولات چرمی است٬ اطلاع از روی‌دادهای صنایع چوب می تواند فرصت تولید محصولات مشترک را ایجاد کند. یا یک تولید کننده اجناس تزئینی می تواند با استفاده از حراج قطعات الکترونیک مستعمل٬ از آن‌ها محصول تزئینی خلق کند.

۲-روی‌دادهای فرهنگی و اجتماعی:  در بررسی محیط به زمان‌هایی بر می‌خوریم که برای ما معنای خاصی دارند؛ آغاز سال‌نو٬ تولد‌ها٬ جشن‌ها و همچنین روزهایی که به اسم خاصی معروف هستند؛ روز مادر٬روز معلم و… . منشأ شکل‌گیری یک کسب‌وکار می تواند این روی‌دادها باشد مثل یک گل فروش که فقط برای تولد کار می‌کند. نام این گل فروش همیشه با این روی‌داد مأنوس در ذهن ما گره خواهد خورد. با یک حساب ساده و طبق اصل لانه‌کبوتری می توان گفت از هر یک میلیون نفر جمعیت حداقل  ۲۷۴۰ نفر در یک روز متولد شده‌اند و در هر روز بازار بالقوه‌ای برای این کسب و کار هستند. پس مطمئن باشید که به چندین گل‌فروش تولد نیاز خواهیم داشت!
تبصره: عمداً از آوردن کلمه هنری در این عنوان خودداری کردم چون نگاه ويژه‌ای به کسب‌وکار هنری دارم که در این عنوان نمی‌گنجد.

۳- نوآوری‌های علمی و دانش‌ روز: با پیشرفت روز‌افزون علم و دانش و درنوردیده شدن مرزهای علوم٬ امروز بیش از گذشته ارتباط بین‌رشته‌ای معنی و مفهوم پیدا کرده است. از این‌رو بسیار قابل باور است که پیشرفت‌های علمی یک رشته٬ زمینه‌ساز رشد و نوآوری در یک زمینه دیگر باشد. برای مثال تولید کننده پارچه‌ای که به رشد و پیشرفت علم در حوزه نانو توجه دارد و از سویی دیگر به روی‌دادهایی درمانی و بیمارستانی هم؛ می تواند مبتکر یک نوع پارچه ضدآلودگی نانو برای استفاده بیماران در تخت‌های بیمارستان‌ها باشد.

روی‌دادهای دیگری هم می‌توانند الهام‌بخش باشند؟

پی‌نوشت یک:
برای مطالعه بیشتر در زمینه خلاقیت می‌توانید به ــــروزگار پیچ!یدهـــ   و  دنیای چابک نیز سری بزنید.

مطالب مرتبط:

۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۳) 

۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۲)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “۱۰۱تکنیک حل خلاق مسأله یا راهنمای اندیشه‌های نو برای کسب‌وکار- تکنیک(۴): فرصت یابی

  1. http://www.simpleandcomplex.ir/post/42
    نسخه­ی TRIZی 101 تکنیک حل خلاق مسأله؛ تکنیک چهارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *