ارتباطات تجاری, کسب و کار

چند نکته برای فری‌لنسر شدن

فواد خاک‌نژاد یکی از دوستان خوبم در ویلاگ‌اش ” پروژه تهران ” (+) در مورد سبک زندگی فری‌لنسری نوشته (+).در ادامه مطلب زیبا و جالب دوست عزیزم فواد، مطالبی هم به ذهن من رسید که در حاشیه مطلب او چند خطی می‌نویسم .

فری لنسری، تنها کارکردن نیست!

گاهی اوقات فکر میکنیم فری‌لنسری یعنی یک نفر باید همه کارها را انجام بدهد و همه پروژه یک‌نفره است! اما در واقع چنین نیست. یک فری لنسر می‌تواند بخشی از یک پروژه بزرگ باشد که توسط دیگران ایجاد  یا توسط خود او پایه‌گذاری شده است. فری‌لنسرهای موفق دوستان بسیار خوب و قدرتمندی دارند که می‌توانند به همراه آنها کارهای خوبی انجام‌دهند، چه این کارها برایشان سود مادی داشته باشد و یا سود معنوی…

فری لنسر بودن با بی‌نظمی مساوی نیست. 

عموماً این طور احساس می‌شود که فری‌لنسرها آدم های بی‌برنامه و نامنظمی هستند. در صورتی که این طور نیست یک فری‌لنسر یا آزادکار بایستی برای انجام کار خود برنامه‌ریزی داشته باشد و منظم و مرتب رفتار کند که شرط استمرار و موفقیت دائم او همین نظم است؛ تنها چیزی که لازم است گفته شود این است که لزوما همه برنامه‌ریزی فری لنسرها با برنامه ریزی ادارات و شرکت‌ها منطبق نیست.

فری لنسرها بسیار بیشتر از کارمندها کار می‌کنند!

تصویری که ساخته شده این است که هرکس میخواهد کمتر کار کند بایستی سمت فری‌لنسر شدن برود که در واقع چنین نیست. فری لنسرها چندین برابر زحمت می‌کشند و بیشتر هزینه می‌پردازند تا پروژه هاشان به نتیجه برسد. شاید به جر‌‌أت بتوانیم بگوییم فری‌لنسرها مسئولیت پذیرتر از کارمندها هستند.

برای فری لنسر بودن باید بازاریابی بلد باشید. 

اگر کسی قرار است پروژه ای را برای فری‌لنسرها جور کند آن کس خود فری‌لنسر است. تنها کسی که می‌تواند به خوبی خدمات فری‌لنسر را پرزنت کند و نمونه‌کارهایش را به نمایش بگذارد خود اوست و اگر در این مسیر ضعیف عمل کند طبعاَ پروژه‌های کمتری عایدش خواهد شد. پس اگر بازاریابی بلد نیستید شروع کنید! رایگان و به راحتی میتوانید در همین و بلاگ و وب مطالب خوبی پیدا کنید.

در مورد مسائل حقوقی و قراردادها مطلع باشید.

فری لنسر ها خودشان طرف قرارداد مشتریان‌شان هستند و بارها و بارها دیده شده که از نبستن قرارداد و یا بستن قراردادهای ناقص و اشتباه متضرر شده‌اند ،پس با اندکی مطالعه در متن قراردادها و مطالعه نمونه‌های موفق و ناموفق می‌توانید سطح آگاهی خود را بالا ببرید و البته پیشنهاد می‌کنم همیشه با یک مشاور حقوقی مجرب هم در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *