برند, زندگی ما٬ کسب و کار ما

فیلترینگ، قرعه‌کشی جام‌جهانی و کی‌روش

اکثر کسب‌و‌کارهای اینترنتی که درگیر فیلترینگ شده‌اند و یا کاربران آنها از برخورد سلیقه‌ای و غیرکارشناسی این نهاد نظارتی شاکی بوده‌اند. مکانیسم فیلترکردن در این نهاد به این صورت است که محدود(فیل‌تر) می‌کنیم! (نگاه منفی یا سلبی) تا ببینیم آیا محدود(فیل‌تر) کردنش درست بوده یا نه؟!
تقریباً همه فعالان اینترنتی منتقد این سبک  رفتار تیم نظارتی هستند.
بعد از قرعه‌کشی جام‌جهانی ، شاهد  شبیه همین رفتار(نگاه منفی یا سلبی) به قرعه تیم‌ملی و توان مبارزه و جنگیدن تیم ملی در عرصه جهانی بودیم. همه گفتیم حذف می‌شویم مگه خلافش ثابت بشه!( یا معجزه بشه!). شاید با  این نگاه هر کدام از دوستانی که بعد از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی، تولید محتوا کردند، اگر در تیم سامانه نظارتی(فیلترینگ) بودند دقیقاً همین کاری را می کردند که در حال حاضر انجام می‌شود!
به وجود آمدن نگاه مثبت یا ایجابی به قرعه‌کشی جام‌جهانی به عنوان یک رویداد مهم ، در میان جامعه می‌تواند نقطه شروع گسترش این نگاه در سایر ابعاد جامعه (و شاید هم سیستم نظارتی) باشد.
برای این که خودم عامل به این گزاره باشم،  باهم چند نگاه مثبت به قرعه‌کشی جام‌جهانی را از نگاه من مرورمی کنیم.
۱- به نسبت تیم‌های دیگر اروپایی و آمریکایی کی‌روش شناخت بیشتری نسبت به اسپانیا و پرتقال دارد.
۲-  قرار‌گرفتن در گروه مرگ می‌تواند تا قبل از جام‌جهانی به برندینگ تیم ایران کمککند. تقریباً همه جا اولین بحثی که بعد از قرعه‌کشی مطرح می شود، گروه مرگ است و نام ایران طبیعتا بر سر زبان‌ها خواهد بود.
۳- عموماً فرصت بهتر بازی‌کردن تیم‌ملی در مقابل تیم‌های بزرگ فراهم می‌شود. همانطوری که در دوره‌های گذشته، در مقابل تیم‌های بزرگ بهتر از تیم های کوچک بازی کردیم.
۴- به بهانه مقابله با اسپانیا و پرتقال احتمالاً دیدارهای تدارکاتی بهتر و موثرتری خواهیم‌داشت و این به تقویت تیم‌ملی کمک خواهدکرد.
۵-  بازی ابتدایی ما نسبت به دوره‌های قبلی با ریسک کمتری همراه شده و می‌تواند فرصت خوبی تلقی‌شود.
– کلام (سوال) آخر اینکه‌: کدام یک از ما از این قرعه‌کشی خوشحال‌شدیم و احساس خوبی داشتیم؟ شما را ارجاع می‌دهم به برنامه نود بعد از قرعه‌کشی و صحیت‌های کی‌روش که شور و اشتیاق روبرو‌شدن با تیم‌های بزرگی چون اسپانیا و پرتقال را میتوانستیم در چشمانش و در کلامش ببینیم و بشنویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *